چهارراه استانبول در سهنقطه هجدهم
هجدهمین شماره ماهنامه سهنقطه (مکتوب طنز [+ جد] فارسی) منتشر شد. این شماره از سهنقطه با پروندهای با موضوع «رفتار اقتصادی» و با عنوان «چهارراه استانبول» منتشر شده است.
در قسمت پرونده مریم حسننژاد، مریم نظامدوست، فاطمه فهیمی، فاطمه خسروانی، محمد رفیعی دِ، کوثر محبی، سیدمصطفی موسوی، رضا سعیدی ورنوسفادرانی و سید محمد صاحبی درخصوص رفتار اقتصادی مردم و دولت نوشتهاند. مریم حسننژاد در یادداشت «یکی پول وفا ندارد، یکی دنیا» رفتار اقتصادی بشریت از آغاز تا امروز را بررسی کرده است. مریم نظامدوست نیز در «اقتصاد به زبان آدمیزاد» اصطلاحات و جستارهای وابسته و پیوسته اقتصادی را شرح داده. «بروکلیات را قورت بده» به قلم فاطمه فهیمی در باب فضلیتهای فراموش شده اقتصادیست و در «خورشت کرفس در حلق محتکر» فاطمه خسروانی به بد رفتاریهای اقتصادی ما پرداخته. «نهایت استفاده را کننده انتقالی تفاوتگرای همه چیز خواهِ» محمد رفیعی دِ نیز به بررسی تیپهای شخصیتی اقتصادی همراه با آزمون فردی پرداخته، کوثر محبی با «یک لیوان دارم شاه ندارد، نیمه پرُش تاه ندارد» و شرح راهکارهایی برای زنده مانی در شرایط بغرنج اقتصادی، سید مصطفی موسوی با «ب مثل بحران» که مروریست بر بهای بحرانزای برهه حساس کنونی، رضا سعیدی ورنوسفادرانی با « شما این پولا رو چیکار می کنید؟» و شرح مختصر یک ورنوسفادرانی و عقبهاش و سید محمد صاحبی در « همه دمُ درآوردهاند» که بررسی تأثیر یک عامل بیرونی روی چرخه اقتصاد یک مملکت از عقب است، اقتصاد و زیرمجموعههای آنها را تا حد امکان تحلیل و بررسی کردهاند.
در بخش نیمخط سهنقطه اقتصادی هم که ضمیمه کمی تا قسمتی جدیتر سهنقطه است، چهار یادداشت از نفیسه رحمانی میخوانید؛ «مردانِ اقتصاد دقیقاً چی میگفتند» که مروری ست بر مهمترین نظریههای مهمترین نظریهپردازان اقتصادی، «کمتر و بیشتر از دیگرانیم ما» که مصرف و الگوهای مصرف ایرانیان را بررسی میکند، « فاز اقتصادی دولتها دقیقاً چی بوده یا چیست» که رویکردهای اقتصادی غالب در هر کابینه یا دولت پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران را شرح میدهد و «مردم در اقتصاد به کدام چیزها میخندند؟» که پیشینه مهمترین سوژههای اقتصادی درافواه عمومی را مورد نقد قرار داده.
در بخش کرسی آزادنویسی سهنقطه هجدهم، علیاکبر قاضیزاده در «اعلان صحی» این بار از نسخه شفابخش میرزاسعیدخان نمکی آرانی، مباشر صحّیه دولت علیه نوشته است. یوسفعلی میرشکاک با «این روحوضی باشد و آن تیارت» و ادامه نظیرهاش بر کلیله و دمنه، کوروش علیانی در فکر کردن با گردن با «لختی به همه جسارتیدیم»، سیداکبر موسوی در پای استدلالیون با «قمصور، قورباغه رنگ شده و موسیقی پاییز»، سیدمحمد صاحبی نیز با قسمت جدید خار گلستان یعنی «وزیر، پسرش، دانشمند، دوغ و دیگران» و رضا دباغی هم با ادامه شکوه علفزارش و روایت «سرخپوستی که مائویست شد» در این قسمت حضور دارند. این بخش باشگاه نویسندگان همیشگی سهنقطه است که هریک در فرم و با بیان مخصوص به خود مینویسند.
تهرانشهر شماره هجدهم با یادداشت محسن مؤمنیشریف که به تازگی به سهنقطه پیوسته است آغاز میشود، «اینجا تهران است» یادداشتیست در مورد دو مواجهه مؤمنیشریف با تهران در کودکی و همزمان با سکونتش. در ادامه مریم حسننژاد در تهران مرکز و «بورسها را بود آیا که عیاری گیرند؟» در روایتهای مرکزنشینی این بار از بورسهای تهران نوشته است. «جفت خوشحالان» نیز ستون جدید سرویس تهرانشهر است که قصد دارد به آنها را که هم خودشان حال خوشی دارند و هم حال دیگران را خوش میدارند، بپردازد. جفت خوشحالان این شماره، قسمت پایانی تهرانشهر هجدهم و مصاحبه طیبه دالایی با عباس پژوهشگر یا همان خسروخوان «مرغابی زیبا» ست.
در درباره طنز هجدهم نیز محمود فرجامی با هفتمین قسمت مطلب خود « ذکرمصیبت درباب صحنه رفتن برای استندآپ کمدی» به روی صحنه رفتن خصوصا برای «اجرا اولیها» پرداخته و اسماعیل امینی در « فراتر از تکه پرانی و گوشه کنایه زدن» تفاوت طنز خلاقانه و کلیشهای را توضیح میدهد.
هجدهمین شماره ماهنامه سهنقطه، که به مدیرمسئولی امید مهدینژاد، سردبیری مرتضی کاردر و مدیریت هنری محمد صمدی منتشر میشود در 212 صفحه و با قیمت 40هزار تومان در کتابفروشیها و دکههای روزنامهفروشی و فروشگاههای آنلاین عرضه شده است.